TROUBLE SHOOTING

Fun om te lezen maar een pain in the ... om te ervaren. Trouble shooting dus, wat wij zoal ervaren wanneer wij cursus Long Range geven. Technisch, het gaat dus even niet over de schutters en hun eigenschappen. Dat is toogpraat onder monitors LOL.

MONTAGES, correcte spanning en aansluiting (deel 1)

“”Set up 1 kon er geen 100m (en geen 25m ook) zero ingesteld worden…scope was een PST GEN II 5-25””

Die modellen hebben een wat speciale ZEROSTOP instelling, dus eerst die gecontroleerd en op nul gesteld, er zelfs de handleiding bij gehaald. Twee, drie andere shooters, een plaatselijke baancommandant, allemaal kwamen ze eens kijken wat er scheelde, 4 van de zes shooters konden na hun 100m zero naar boven op de 1000m. Met hun standaard BDC op 15°… Vlug nog de raad gegeven per afstand op te schuiven en de verschillen te noteren en door te rekenen uiteraard. Tweede novice wilde zijn kolf lengte inkorten, maar had de juiste vijzen niet, hij besliste om zijn scope één slot (1cm op de PCT rail) achteruit te monteren. Die was even bezig, terug naar de eerste, gewoon alles mechanisch controleren, PCT rail, montage, het waren QD ringen. Bij gewone ringen voel je duidelijk bij het monteren op de PCT rail dat de vijzen aandraaien en in het slot klemmen. Niet (altijd) zo bij QD ringen, die sluiten op hun hefboom mechanisme. Soit, degene die de scope monteerde, had er niet op gelet dat het (smalle) gripplaatje niet perfect aansloot op de zijkant van de PCT rail. Moeilijk zichtbaar, dat wel, de scope stond laag ook, het eye piece raakte bijna de rail. De scope stond dus “verkant” in die mate dat er geen 100 of 25m zero meer mogelijk was. Oplossing: ringhelften eraf, scope eruit, achterste en voorste QD ring opnieuw plaatsen op de rail, scope erop eyerelief checken, pas zetten, ringhelften aanspannen en AL die kliks terugklikken tot 100m zero. Dit is een voorbeeld van een onverwacht montage probleem. Meestal zit de PCT rail los, of de actie en de loop in het chassis, of zijn de vijzen niet aangespannen, of staat de kanting omgekeerd…laatst nog met een ERA TAC regelbare verkanting montage van 500€…die stond achterste voor, geplaatst door één vd grootste BENELUX handelaars..tsja…

TO DO : Eerst alle aan te spannen onderdelen controleren op correcte spanning en montage. Alles wat kan loskomen, komt los.

 

 

SCOPE TUBE SPANNING (deel 2)

“”Set up 2 spreidde zijn schoten over 20cm op 100m.””

Alle aan te spannen onderdelen gecontroleerd, tweede (en derde) ervaren schutter / monitor laten schieten, andere munitie geprobeerd etc. Verticale tracking zonder vuren was OK. Uitgebreid de “historiek” vd set up nagegaan, Wat is er veranderd sinds de laatste (goede) groepjes op de 100m op de thuis baan? Bleek dat er van de kolf geen spacers (meer) konden afgehaald worden, de schutter had moeite met het eyerelief. Hij plaatste de scope naar achter, één PCT slot, 1cm. Onmiddellijk een alarm belletje, hoe was die verplaatsing gedaan? Op de makkelijke weg, zonder de ringen van de tube te lossen en dan gewoon de PCT rail vijzen weer aangedraaid op de nieuwe positie, tenslotte maar 1cm verschil op een MIL SPEC PCT rail… Ja dus. Ringhelften losgedraaid, pas gezet, weer aangedraaid en probleem opgelost. Dit was wel het markantste geval van tube druk verschil door scope verplaatsing dat ik ooit meemaakte. De spanning op de rechthoek gevormd door de ringen, de rail en de tube moet ten alle prijze vermeden worden. De helft van de te “stramme” parallax regelingen komen door tubedruk op de plaats waar het mechanisme vd parallax zit, net voor de turrets; Waar bv een SPUHR montage steeds aansluit. Dit geval was overduidelijk vast te stellen. En wat met de kleine verschillen, die maar op grotere afstanden optreden?

TO DO: Gebruik een monomount van een goed merk, die leveren ook (meestal) de mogelijkheid van verkanting. Indien er losse ringen voor high power gebruikt worden, controleer ze op allignatie, en laat ze (8 op 10) lappen, uitschuren. Goede ringen en lapping kosten bijna zoveel als een goede monomount. Maar soms kan het niet anders., een onderbroken slots PCT rail bv.